Pertarungan antara Aizen dan Ichigo bermula. Serangan Kido Aizen yang tahap 90 dengan mudah ditangkis dan Aizen terus berkembang untuk mengatasi Ichigo. Namun, Ichigo, kini memahami mengapa Tensa Zangetsu enggan mengajarnya Getsugatensho Akhir.