Ichigo berjaya melukai Aizen dengan serangan Lompangfied Getsugatensho, tetapi Hogyoku segera menyembuhkan luka tersebut. Aizen kemudiannya mendedahkan kebenaran yang lebih mengejutkan kepada Ichigo.