Ichigo kembali ke Dunia Hidup untuk bertarung dengan Aizen. Serangan pertama gagal, Lompangfication Ichigo dan Getsugatensho juga tak berkesan. Melihat kekuatan Aizen, Ichigo mula kehilangan semangat, tetapi Pasukan Pengawal Ke-13 tampil menyokongnya.