Sesuatu yang tak dijangka berlaku pada tubuh Nelliel. Pasukan Ichigo berada dalam keadaan melekit sekali lagi. Mereka mula rebah apabila Kenpachi Zaraki, Retsu Unohana, Byakuya Kuchiki dan Mayuri Kurotsuchi muncul. Kisuke Urahara menstabilkan Garganta.