Dalam mimpi Rukia, dia mengingati masa lalu yang dia habiskan dengan latihan di bawah Leftenan Kaien Shiba dan Kapten Jushiro Ukitake. Rukia muda sangat mengagumi Leftenan dan menghadapi kesukaran menerima tubuhnya dikuasai Lompang.