Quincy terakhir, yang membenci Dewa Maut, Uryu Ishida, mencabar Ichigo untuk bertanding. Dia menyebarkan umpan untuk menarik Lompang ke bandar dan yang "membunuh Lompang paling banyak" akan menang. Ichigo menolak, tetapi terpaksa menyertai pertarungan.