Ichigo, Ishida, Orihime, Chad, dan Yoruichi berjaya melewati Seikaimon dan hampir ditelan oleh Kototsu di laluan yang menghubungkan dunia nyata dengan Persatuan Roh. Namun, mereka tiba dengan selamat di Persatuan Roh, khususnya di Daerah Rukon..