Renji bertemu Espada Nombor Lapan, Szayel Aporro Grantz. Renji cuba menggunakan Bankainya tetapi gagal kerana sekatan yang dikenakan oleh Szayel Aporro ke atas bilik mereka yang mengehadkan kuasa Renji.