Ketua Kapten memerintahkan Mayuri Kurotsuchi untuk mempermudahkan prosedur perlaksanaan Gentei Kaijo. Rin Tsubokura dari Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan dihantar untuk menjalankan beberapa penyelidikan di Dunia Kehidupan.