Omnitrixen
Bens och gängets resa till Portland stoppas när de upptäcker en ny, elfte alientransformation - Gax - när han slåss med ett Doktor Animo-monster; men Omnitrixen blir förstörd under kampen och Ben börjar byta mellan de 11 skepnaderna non-stop.