Castle Leoch
Claire förs till Castle Leoch. Många undrar över hennes identitet, och Claire försöker smälta in och blir vän med den mystiske Geillis Duncan. När klanledarna upptäcker att Claire har medicinska kunskaper, blir hon fånge i stället för gäst.