Yhwach sebenar mengalahkan Yamamoto dengan sekali pukul, mengejutkan Shunsui Kyoraku dan Jushiro Ukitake. Sternritter merosakkan Persatuan Roh dan Seireitei hampir runtuh. Dalam keputusasaan, tekanan spiritual kuat muncul di atas Seireitei.