Detektif homisid Portland, Nick Burkhardt mengetahui dia pewaris pemprofil penjenayah elit dikenali sebagai “Grimm”, yang ditugaskan untuk mengekalkan keseimbangan antara manusia dan mahkluk mitos di dunia.