Blood and Sand: Sacramentum Gladiatorum
Spartacus befinder sig i Batiatus' gladiatorskole, en såkaldt ludus, hvor han får besøg af Glaber, der fortæller ham, at han har voldtaget og solgt Spartacus' kone, Sura, til en ubehagelig syrer. Spartacus består sin prøve og bliver en gladiator.