Reptiles
Amfibia dan reptilia merupakan pakar dalam kemandirian spesies dengan helah dan strategi yang luar biasa. Kodok kerikil melepaskan diri daripada tarantula dengan melantun ke arah permukaan batu, dan biawak Komodo mempunyai teknik memburu yang ganas.