Pertarungan terakhir antara Ichigo dan Jin Kariya bermula di atas Bukit Sokyoku. Ichigo menyedari gaya bertarung Kariya terdiri daripada serangan balas yang bergantung pada keupayaannya pulih dengan cepat. Ichigo menggunakan kelajuan Tensa Zangetsu.