Perang Saudara Petrosapien tiba ke detik perubahan apabila mereka membuat keputusan sukar untuk berkerjasama dengan saudara permukaan mereka, iaitu Subsapien, untuk mengalahkan Antrosapien yang tinggal berhampiran dengan teras Petropia.