Gwen mendapat Omnitrix dan kekuatannya. Sementara itu, Ben keliru dengan peranan barunya ketika dia bekerjasama dengan Max dan "Gwen 10" untuk mengalahkan Vilgax yang telah tiba di Bumi dengan harapan untuk dapatkan Omnitrix.