Tu
Numitor, kung av Alba Longa, tvingas i exil av en profetia. Hans tron tillträds av hans barnbarn Iemos och Enitos, men nån smider ränker. Wiros, en slav i Velia, är till skogs under Lupercalia-firandet. Vestalen Ilia döljer en hemlighet.