Jack och bönstjälken
Jack var så fattig att han ingen flicka ville gifta sig med honom. En dag gick han till marknaden för att sälja sin ko och köpa sig fina kläder. På vägen till marknaden träffade Jack en gammal man som erbjöd sig att köpa kon för en böna.