Keunikan restoran Cina Malaysia terletak pada gabungan rasa dari wilayah seperti Guangdong, Fujian, Hakka, Hainan, dan Chaozhou, dipengaruhi secara mendalam oleh budaya kulinari Asia Tenggara.