Spartacus suree, mutta Batiatus kannustaa häntä ajattelemaan tulevaisuutta ja päästämään irti menneisyydestä. Kun rikas mesenaatti Mercato ei voi ostaa Crixuksen palveluksia, hän kiinnostuu Spartacuksesta.