Det er ikke let for den unge Sheldon Cooper at vokse op i East Texas. At være udstyret med en sjældent set skarp hjerne, der forstår avanceret matematik og naturvidenskab, er ikke altid så heldigt i et land, hvor kirke og football regerer.