Otte lange måneder efter Palachs død begynder retssagen mod Vilém Nový, som repræsenteres af den arrogante og selvglade advokat Sýkora. Buresovás chef stjæler et vigtigt dokument fra hendes kontor i et forsøg på at komplicere retssagen.